CNG

موتور پله ای (Stepper Motor)

موتور پله ای

موتور پله ای (استپر موتور)

یکی از بزرگترین مزیت هایی که کیت گازسوز نسل دوم نسبت به نسل اول دارد، کنترل و تنظیم دبی سوخت در تمامی حالت های عملکرد توربو است. بدین منظور برای کنترل مقدار سوخت، از یک شیر برقی متغییر استفاده می گردد. این موتور قادر است شیر را بین صفر تا حدود 255 واحد تغییر دهد. لذا، به آن موتور پله ای گفته می شود. در حقیقت این موتور به عنوان شیر کنترل حجم سوخت عمل می نماید و سطح مقطع عبور جریان گاز را تغییر می دهد. این تغییر دبی، با فرمان ارسالی از ECU انجام می گردد.

نحوه ی نصب موتور پله ای

موتور پله ای را در بخش پایین مدار کیت گازسوز قرار نصب می کنند. محل قرار گیری شیر برقی، بین رگلاتور دو مرحله ای و میکسر است. کلیه این اجزا، توسط شلنگ های لاستیکی به هم متصلند.

در هنگام  نصب این موتور باید دقت کرد، موتور بر اثر لرزش در شرایط مختلف، نباید از حالت آب بندی خارج گردد. Stepper Motor نباید در نزدیکی منابع گرمایی یا قطعات متحرک قرار گیرد. همچنین باید توجه کرد محل نصب در معرض صدمه، پاشش آب، یا برخورد اجسام نباشد.

وظایف موتور پله ای

  1. موتور را دور آرام روشن نگه می دارد.
  2. هنگامی که کلید کولر A٫C توسط راننده روشن شود دور موتور تا حدود 50 دور در دقیقه افزایش می یابد.
  3. انجام عملیات ساسات زمانی که دمای آب موتور سرد است.
  4. هنگامی که راننده به صورت ناگهانی پدال گاز را در دمای بالای موتور رها می کند موتور پله ای مسیر را سریعاً باز می کند تا هوای مورد نیاز موتور تامین شود.
  5. در زمانی که موتور زیر بار میرود روشن کردن مصرف کننده های پرآمپر (مصرف کننده هایی که به جریان الکتریکی بیشتری نیاز دارند.) مانند چراغهای جلو و گرمکن ها کمی دور موتور را افزایش می دهد.
  6. میزان مقاومت الکتریکی بین سیم پیچ ها بین ۴۸ تا ۵۴ اهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *