دسته‌بندی نشده

اجزاء اصلی سیستم گاز طبیعی فشرده

اجزاء اصلی سیستم گاز طبیعی فشرده

برخی از اجزاء اصلی سیستم های CNG سوز بصورت مشترک در سیستم های مختلف معرفی شده مورد استفاده قرار میگیرد و برخی نیز خاص سیستم مربوطه می باشندکه در ادامه توضیحاتی مختصر جهت معرفی این اجزای اصلی آورده شده است.

1_مخزن ذخیره CNG:

منظور از CNG گاز طبیعی فشرده در فشار 200 اتمسفر می باشد که برای تولید توان حرکتی خودرو استفاده می گردد.این مخازن برای فشار بالای گاز طراحی می شوند و بسته به نوع خودرو و حجم موتوری آن در ابعاد و اندازه ها و جنس های مختلف ساخته می شوند. فشار کاری مخزن ۲۰۰ اتمسفر می باشد و وزن گاز طبیعی برای هر سیلندر تقریباً معادل ۸ کیلوگرم است. سیلندر های فولادی باید هر ۳ سال مجدداً مورد بازدید قرار گرفته و تاییدیه بگیرند.

مخازن CNG  مورد استفاده در خودروها به ۴ دسته ذیل تقسیم می‌شوند؛

■ مخازن نوع اول که جنس آن تماماً فولادی می باشد.

■ مخازن نوع دوم و سوم که بخشی از آن به صورت فولادی و بخشی دیگر کامپوزیت می باشد.

■ مخازن نوع چهارم که تماماً کامپوزیت است.

2_شیر مخزن دستی:

این شیر روی مخزن خودروها جهت قطع یا وصل جریان گاز در شرایط اضطراری نصب می شود. در این شیر فیوز های حرارتی و فشاری نصب شده که در شرایط اضطراری به طور خودکار مخزن را تخلیه می نماید.

۳_ لوله رابط فشار قوی:

این لوله فلزی بدون درز با روکش  لاستیکی گاز را از مخزن به رگولاتور میرساند که معمولا لوله ها در فشار بالای ۴۰۰ بار آزمایش شده اند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی و ارتعاش مقاوم هستند.

۴_ شیر پر کننده:

یک شیر ورودی که به نازل توزیع کننده گاز CNG در جایگاه متصل می شود.هنگام سوخت گیری،گازاز این شیر عبور نموده و به داخل مخزن وارد ‌می‌شود. ساختمان این شیر به گونه‌ای ایست که گاز در جهت عکس، یعنی از مخزن به بیرون نمی‌تواند جریان یابد.

¯دقت شود درپوش شیر پرکن همیشه بر روی آن نصب نصب باشد تا از ورود گل و لای به داخل آن جلوگیری به عمل آمده و همچنین مانع نشتی های خفیف شود.

۵_ شیر برقی گاز:

جهت قطع و وصل جریان گاز فشار قوی در فاصله بین مخزن تا رکولاتور  نصب شده است. لازم به ذکر است این شیر اتوماتیک عمل کرده در صورت خرابی احتمالی آن می بایست حتماً توسط تعمیرکار CNG بازدید شود.

۶_ لوله تهویه:

لوله موجدار خرطومی می‌باشد که در ورودی شیرهای سیلندر و لوله های متصل به آن نصب می شود و به سمت خارج از اتومبیل عمل تهویه را انجام می دهد. این امر بدین علت است که از تجمع گاز احتمالی درون اتاق و صندوق خودرو در صورت نشتی جلوگیری شود.

¯شایان ذکر است بست های این مسیر می بایست با دقت نصب شود.

۷_ واحد مخلوط کننده گاز / هوا (میکسر):

این واحد در بالادست کاربراتور بنزین و بعد از فیلتر هوا نصب می‌شود. مخلوط کننده در واقع خود نوعی کاربراتور است و طراحی آن، موقعیت قرار گیری در مدار و کارکرد آن در عملکرد کلی سیستم موثر است.از اهم وظایف مخلوط کننده، ثابت نگه داشتن نسبت هوا به سوخت در دوره های مختلف و شرایط کاری متفاوت است.

۸_ پیش انداز جرقه(آوانس کننده جرقه):

این وسیله به منظور بهبود شرایط کاری موتور و به دلیل اینکه گاز دارای سرعت اشتغال کمتری نسبت به بنزین است، تعبیه می شود. این وسیله در حالتی چه خودرو که سوخت گاز  طبیعی کار میکند.

زمان جرقه را تا ۱۲ درجه ‌پیش می اندازد تا فرصت کافی برای سوختن تمام گاز داخل سیلندر خودرو وجود داشته باشد.

۹_آمولاتور:

آمولاتور یا شبیح ساز وسیله ای جهت شبیه سازی انژکتورهای بنزین برای ECU می باشد. در زمانی که خودرو روی وضعیت گاز می باشند انژکتورهای بنزین از مدار خارج می‌شود و این وضعیت سبب بروز پیغام خطا روی ECU بنزین می‌شود لذا جهت جلوگیری از بروز این خطا لازم است وجود این انژکتورها توسط قطعه ای به نام آمولاتور شبیح سازی شود.

۱۰_ مجموعه شیر قطع گاز و مانومتر:

این قطعه ضمن قطع و و صل جریان گاز سیگنال های را جهت  روشن شدن چهار چراغ کلید ارسال می‌کند تا میزان گاز باقی مانده در مخزن مشخص شود.

۱۱_رگولاتور:

قطعه ای است جهت کاهش فشار مخزن از که در دو نوع میکسر ی و  SEQUENTIAL ارائه می گردد.

الف)نوع میکسری:  در این نوع فشار از ۲۰۰ بار به کمتر از ۱ بار تقلیل می یابد.

ب)نوعSEQUENTIAL: این قطعه دارای فشار خروجی۳/۲بار است که تنظیمات مربوطه در کارخانه سازنده انجام شده و توسط چسب سیلیکون ثابت شده است و قابلیت تنظیم در کارگاه یا راننده را ندارد.

این قطعه در قسمت بالایی خود دارای یک سوپاپ می باشد که در صورتی که فشار گاز از۵/۵ بار در خروجی بیشتر شود باز شده و گاز را تخلیه می کند.

جهت نصب این قطعه ترجیحاً صاف در مواقع خاص می تواند تا ۶۰ درجه زاویه دار نصب شود.

۱۲_سه راهی آب:

این قطعه جهت انشعاب آب آب به داخل رگولاتور به کار می‌رود و در برخی مدل ها سنسور دمای آب نیز روی آنها متصل می باشد.

۱۳_ مجموعه فیلتر، سنسور دما و فشار:

این قطعه جهت جذب ذرات داخل گاز تعبیه شده است در قسمت بالایی فیلتر سنسوری که قابلیت سنسور دمای گاز و فشار گاز را دارند تعبیه شده است شایان ذکر است که فیلتر نباید وارونه نصب شود طوری که ذرات باعث آلودگی سنسور گردد.

۱۴_ مجموعه ریل سوخت و انژکتور ها:

این قطعه شامل ریل سوخت و انژکتور های گاز می باشد که انتخاب نوع آن با توجه قدرت موتور انجام می شود. هر انژکتور شامل یک پیستون و فنر می باشد که با جابجایی این پیستون سوخت قطع یا وصل میشود.

جهت نصب این انژکتورها می‌بایست کاملاً مستقیم باشد در غیر این صورت ذرات معلق موجود در گاز به داخل انژکتورها برمیگردد. همچنین این انژکتورها در فاصله حداقل ۲ سانتی متر با انژکتورهای بنزین قرار میگیرد.

۱۵_شیلنگ های گاز:

شیلنگ های گاز که به سه قطر مختلف شامل شیلنگ بین رگلاتور و فیلتر، شیلنگ بین فیلتر و ریل سوخت و شیلنگ های بین منیفولد و سوخت تقسیم میشود.

۱۶_ ECUگاز:

این قطعه با روکش آلومینیومی ساخته شده است و هدایت سیستم گاز خودرو را به عهده دارد.

۱۷_تایمینگ ادونس:

عملکردی یکسان با آمولاتور سیستم میکسر ی دارد.

18_کلید تغییر وضعیت سوخت:

در داخل اتاق نصب شده و جهت تغییر سوخت از بنزین به گاز و برعکس مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *