مراحل نصب گاز CNG

خودروهای گاز سوز به دو شکل گاز سوز گردیده اند.

۱-نصب قطعات و کیت و مخزن در کارخانه صورت پذیرفته است. بدیهی است کلیه قطعات جانبی متناسب با پایه گاز سوز بودن تولید و نصب گردیده است.

۲-نصب قطعات و کیت و مخزن در کارگاههای مجاز و توسط تکنسین های ماهر انجام می پذیرد.

انجام اقدامات زیر قبل از قراردادن کیت و مخزن جهت گازسوز کردن خودرو ضروری است.

۱-کنترل اسناد خودرو و ایجاد مستندات اولیه

۲-کنترل سلامت فنی خودرو و رفع عیب آن

۳-شستشوی موتور

۴-میزان گرد باد چرخها

۵-اطمینان از تمیز بودن فیلتر هواکش

۶-اطمینان از سالم بودن شمع ها

۷-عدم خوردگی پلاتین چکش برق

۸-سالم بودن درب دلکو

۹-چک نمودن میزان خرئجی برق کویل

۱۰-سالم بودن سیمهای اتصال شمع ها و درب دلکو

۱۱-تمیز بودن کاربراتور

۱۲-سالم بودن پلاتین

۱۳چک کردن باطری، دینام و استارت

پس از انجام مراحل ذکر شده و اخذ تایید سلامت فنی موتور توسط کارگاه مجاز مراحل نصب مخزن و کیت آغاز می شود.

برای گازسوز شدن خودروی شما، دو مجموعه اصلی اضافه شده‌اند که عبارتند از:

الف) کیت: کیت، مجموعه‌ای از قطعات مختلف برقی و مکانیکی است که در محفظه موتور نصب شده است.

ب) مخزن و متعلقات آن

پایه مخزن در صندوق عقب خودرو روی شاسی نصب می گردد. مخزن در صندوق عقب روی پایه توسط پیچ و تسمه های مناسب نصب و محکم می گردد. مخزن و اتصالات مربوطه در قسمت باربند در خودروی وانت، قرار دارند.

مخزن: استوانه ای بدون درز است که از جنس های مختلف ساخته شده است. نوع فولادی آن از همه مقاوم تر اما سنگین می باشد. سبک ترین نوع مخزن از جنس کامپوزیت است. از مغزی فلزی وآستر از جنس پلیمر بدون درز است که تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهات شعاعی و محوری تقویت شده است ساخته شده است.

به طور کلی حجم مخازن بین ۳۰-۷ مترمکعب می باشد. با ۲۵ مترمکعب گاز  CNG خودروی گاز سوز قادر به پیمودن ۲۶۰ کیلومتر خواهد بود.

برای اطمینان از سلامت و امنیت مخازن گاز تست های متعددی صورت می گیرد.

– فشار هیدرولیک

– آتش

– گلوله

– پرتاب از ارتفاع در یه جهت عمودی، افقی و مورب

در نتیجه آزمون، مخازنی که دچار ترکیدگی و از هم گسیختگی باشند استاندارد لازم را دریافت خواهند نمود.

مخزن به شیر خروج گاز مجهز است تا در صورت افزایش گاز، حجم گاز اضافی تخلیه گردد.

شیر سر مخزن گاز: شامل سوپاپ فشاری، سوپاپ حرارتی و شیر کنترل دبی می باشد.

شیرپرکن روی گلگیر عقب نصب شده وتوسط لوله های فولادی به یک سمت شیر مخزن نصب می شود.

لوله های فولادی را باز کرده و پس از آماده نمودن از مسیرهای دور از حرارت، ضربات مکانیکی و مواد خورنده عبور داده و محکم می کنند. این لوله ها توسط مهره و همگن های داخل کیت به قطعات شیر پرکن مخزن، شیر سلونوئیدی گاز و رگلاتور متصل و محکم می شود.

 

  • لوله با کاربرد و جنس های متفاوت:

لوله فشار گاز بالا که از شیر سوخت گیری به مخزن و از مخزن به رگلاتور کشیده شده است. عمدتا از جنس فولاد ساخته شده اما لوله از جنس برنج و یا مس نیز موجود می باشد.

لوله فشار گاز پایین که از رگلاتور به میکسر یا انژکتور کشیده شده است. عموما از جنس مواد مصنوعی تقویت شده با شبکه فلزی ساخته شده اند.

  • رگلاتور:

ابزاری که فشار بالای گاز را به فشار قابل مصرف تبدیل می کند.

 

  • میکسر:

برای احتراق مخلوط هوا و سوخت در خودروهای گاز سوز به میکسر ( خودروهای بنزینی کاربراتور) نیاز است.

 

  • پیش اندازهای جرقه:

سیگنالهای جرقه را با توجه به نوع سوخت تنظیم می کند.

  • شیر سلونوئیدی CNG :

شیر الکتریکی که روی لوله های رابط بین شیر مخزن و رگلاتور نصب می گردد و وظیفه آن قطع نمودن جریان گاز هنگام کار کردن خودرو با سوخت بنزین و یا خاموش بودن خودرو می باشد.

شیر سلونوئیدی بنزین:

شیر الکتریکی بر رئی لوله های رابط بین پمپ بنزین و کاربراتور نصب می شود و وظیفه آن قطع نمودن بنزین هنگام استفاده خودرو از سوخت گاز CNG می باشد.

  • شیرپرکن:

شیر یک طرفه که در زمان سوخت گیری مانع از حروج گاز می شود.

  • گیج:

نمایشگر فشار سوخت در مخزن است.

  • کلید تغییر سوخت:

با این کلید راننده می تواند سوخت انتخابی خود را تایید نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست